Tiesībsargs atbild
Deputāti atrod aizbildinājumu, kāpēc nevērtēt bijušā Jelgavas novada mēra Lasmaņa rīcības ētiskumu
Tiesībsarga ieskatā Jelgavas novada domes deputāti izrādījuši nenopietnu attieksmi, vienaldzību un mazdūšību, norobežojoties no bijušā domes priekšsēdētāja Madara Lasmaņa komunikācijas un uzvedības vērtēšanas atbilstoši deputātu ētikas normām, aizbildinoties ar interešu konfliktu.
Tiesībsargs uzskata, ka Jelgavas novada domes šī gada 28. augusta sēdē deputātu plaši lietotais jēdziens “interešu konflikts”, lemjot par deputātu ētikas komisijas izveidošanu M. Lasmaņa rīcības un komunikācijas izvērtēšanai, nekādā veidā neatbilst tam, ko ar šo jēdzienu domājis pats likumdevējs[1].
“Neizpildot tiesībsarga rekomendāciju, deputāti parāda attieksmi pret vērtībām, morāli, ētiku, cilvēktiesībām, vienlaikus atzīstot Deputātu ētikas kodeksa bezvērtīgumu un formālo raksturu. Tiesībsarga ieskatā, ētikas normu piemērošana pašvaldības domes darbā nedrīkst būt atkarīga no politiskās solidaritātes, noskaņojuma, morālā brieduma vai jēdziena “interešu konflikts” nepamatotas lietošanas,” uzsver Tiesībsarga biroja Sociālo, ekonomisko un kultūras tiesību nodaļas vadītāja Ineta Rezevska.
Arī biedrība “Sabiedrība par atklātību – Delna” savā aktuālajā pētījumā par ētikas regulējumu pašvaldībās akcentējusi, cik būtiski, lai pašvaldībā būtu ieviests ētikas normu uzraudzības mehānisms. Svarīgi ētikas kodeksu izstrādāt ne tikai tāpēc, lai to varētu formāli ievietot pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē, bet arī tāpēc, lai procedūra būtu saistoša, aktuāla, efektīva un dzīvotspējīga.
Hronoloģija: ko aicināja tiesībsargs un ko (ne)izdarīja Jelgavas novada dome?
Jau ziņojām, ka šī gada 25. aprīlī tiesībsargs pabeidza pārbaudes lietu “Par pašvaldības domes priekšsēdētāja komunikācijas un rīcības ētiskumu un bosingu”, kurā tika vērtēta M. Lasmaņa komunikācija un rīcība pret domes darbiniekiem. Rezultātā tiesībsargs konstatēja neētisku, aizvainojošu, pazemojošu un uz vardarbību vērstu komunikāciju un izturēšanos, tostarp nevēlamu seksuāla rakstura rīcību verbāla aizskāruma veidā un bosingu no domes priekšsēdētāja puses. Ņemot vērā pārbaudes lietā secināto, tiesībsargs aicināja Jelgavas novada pašvaldības domes deputātus vērtēt deputāta M. Lasmaņa kā domes priekšsēdētāja uzvedību un rīcību Ētikas komisijā atbilstoši pašvaldības ētikas normām. Šīs rekomendācijas izpildes termiņš bija 25. jūlijs.
Tajā pašā datumā tiesībsargs saņēma Jelgavas novada domes vēstuli par to, ka deputāti nav varējuši līdz noteiktajam termiņam izpildīt tiesībsarga rekomendāciju. Rekomendācijas neizpilde pamatota ar sarežģīto situāciju Jelgavas novada domē attiecībā uz domes priekšsēdētāja ievēlēšanu, kā arī darba noslodzi, solot izpildi pēc domes priekšsēdētāja ievēlēšanas.
30. augustā tiesībsargs atkārtoti vērsās Jelgavas novada domē, aicinot deputātus vērtēt deputāta M. Lasmaņa rīcības ētiskumu un informēt tiesībsargu par rezultātiem.
Visbeidzot, šī gada 3. oktobrī tiesībsargs saņēma Jelgavas novada domes vēstuli par to, ka šī gada 28. augusta domes sēdē skatīts lēmumprojekts “Par Deputātu ētikas komisijas izveidošanu deputāta M. Lasmaņa rīcības (ko konstatējis tiesībsargs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs), izvērtēšanai atbilstoši ētikas normām”. Rezultātā Jelgavas novada dome nolēma noraidīt sagatavoto lēmuma projektu. Tādējādi, tiesībsarga rekomendācija nav izpildīta.
[1] Likumdevēja šajā jēdzienā ietvertajam saturam atbilstoši likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 1. panta 5. punktam.