17.10.2024.

Informatīvais materiāls

2024. gads. Kampaņas “Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam. Mīti un realitāte” informatīvais materiāls

Apraksts

Attēls ar tekstu. Attēlā divas emocijikonas - domīgā un gudrā sejiņa. Teksts. Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam! Pacients:Es esmu apjucis! Vai Tu varētu, lūdzu, man palīdzēt? Es reāli vairs nezinu, kam ticēt. Paziņas stāsta, ka pacientam īsti nav tiesību, ir tikai pakļaušanās ārsta teiktajam. Tā ir?(zīmogs "mīts") Juris: Tā nu gan nav! Pacientiem ir tiesības, turklāt noteiktas likumos. Pastāstīšu vairāk!

Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam. Ko tas nozīmē un kā tas strādā reālajā dzīvē? Atslēgas vārdi – pacienta tiesības. Pacienta tiesības ir svarīga ikviena cilvēka dzīves sastāvdaļa. Tās ir aktuālas gan slimībā, gan veselībā, jo pacients ir ikviens cilvēks, kurš saņem vai vēršas pēc veselības aprūpes pakalpojuma. Nereti pacienta tiesības tiek pārprastas vai arī par tām ir nepilnīgas zināšanas, kas liedz tās pilnvērtīgi izbaudīt un īstenot. Rezultātā rodas mīti – plaši izplatīti, bet nepatiesi vai maldinoši priekšstati par kādu faktu vai situāciju. Mīti mēdz iesakņoties sabiedrības apziņā pat tad, ja tiem nav faktiska pamata. Tie var novest pie pārpratumiem starp pacientiem un mediķiem, vienlaikus sekmēt negatīvu ietekmi uz cilvēku izpratni un rīcību veselības aprūpes jomā. Reizēm cilvēki baidās slimot un arī ārstēties, jo ir apjukuši, nezinot, kas ir mīti un kas ir patiesība. Bet Tev ir tiesības būt veselam, tāpēc labi zināt, kā slimot un ārstēties gudri, īstenojot savas kā pacienta tiesības.

Kampaņā tiesībsargs lauzīs populārākos mītus pacientu tiesību jomā, atklājot realitāti, iespējamos un labākus rīcības variantus savu tiesību īstenošanā. Ne velti kampaņas vizuālajos materiālos būs attēlota cilvēku sarakste jeb čatiņš, jo daudzi mīti tā arī rodas un klīst no viena cilvēka pie otra. Spītējot savām bailēm, kuras mēdz piezagties situācijās, kad veselība sašķobījusies, vislabāk ir meklēt risinājumus. Tāpēc jo īpaši būtiski zināt, ko Tu drīksti vaicāt un kādas atbildes Tev ir tiesības saņemt. Vienlaikus, atgādinām, ka sarunai starp pacientu un ārstu ir jābūt cieņpilnai.

Izlasi mītus un uzzini patiesību! Spied ar peles kursoru uz mīta vai “+” un uzzini vairāk!

Mīts Nr. 1: “Pacientam nav tiesību pieņemt lēmumus par savu ārstēšanu un vienmēr ir jāpiekāpjas ārsta viedoklim.”

Kampaņas "Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam! Mīti un realitāte" attēls ar tekstu. Teksts. Anna: Pacientam nav tiesību pieņemt lēmumus par savu ārstēšanu un vienmēr ir jāpiekāpjas ārsta viedoklim. Juris: Kurš Tev ko tādu ir teicis??? Ir citādi! Atsūtīšu info. Lasi to tekstu, kas zemāk! Attēlā arī divas emocijikonas. Viena, kura aizsegusi seju. Otra, kura izkūst.

Piemērs: Anna ir nogādāta slimnīcā ar sūdzībām par smagu saindēšanos pēc  ne pārāk svaigu zivju apēšanas. Veicot pārbaudes slimnīcā, cita starpā ārsti nejauši konstatēja, ka Annai ir cista. Kaut arī cista nerada simptomus un  apdraudējumu dzīvībai vai veselībai, ārsts apgalvo, ka tā ir jāoperē. Anna nesaprot, vai tas tiešām ir nepieciešams, operāciju īsti nevēlas, taču baidās arī iebilst ārstam.

Mīts Nr. 1: “Pacientam nav tiesību pieņemt lēmumus par savu ārstēšanu un vienmēr ir jāpiekāpjas ārsta viedoklim.”

Patiesība: Pacientam ir tiesības uz informētu piekrišanu vai atteikumu. Informētā piekrišana nozīmē, ka pacientam ir tiesības saņemt un ārstam ir pienākums sniegt pacientam saprotamu un pilnīgu informāciju par pacienta vispārējo veselības stāvokli, diagnozi, ārstēšanās iespējām un potenciālajām sekām. Ja pacients piekrīt ārsta piedāvātajai ārstēšanas metodei, ārsta pienākums ir rūpīgi izskaidrot tālāko norisi. Savukārt, ja pacients atsakās no ārsta piedāvātajiem risinājumiem vai no jebkādas ārstniecības, ārstam ir jāpaskaidro iespējamās sekas. Pacients drīkst izvēlēties piekrist vai nepiekrist piedāvātajai ārstēšanai, kā arī drīkst ārstam lūgt izvērtēt citas ārstēšanas metodes.

Pēcāk, kad ārsta un pacientu sarunas ir notikušas, pacientam ir tiesības pieņemt lēmumu par savu ārstniecību un atteikties no ārstēšanas, ja viņš uzskata to par pareizāko izvēli. Veselības aprūpe pret pacienta gribu nav pieļaujama, ja likumā nav noteikts citādi (piemēram, gadījumos, kad pastāv tieši draudi, ka pacients psihisku traucējumu dēļ var nodarīt miesas bojājumus sev vai citiem, ārstam ir tiesības ievadīt medikamentus pret pacienta gribu). Taču, ja pacients pretēji ārsta norādījumiem atsakās no ārstēšanas, ārsta pienākums ir lūgt pacientu parakstīt speciāli sagatavotus dokumentus, kuros ir skaidri saprotams, ka atteikšanās no ārstēšanas ir pacienta brīvprātīga izvēle un pacients apzinās savas izvēles iespējamās negatīvās sekas.

Tiesībsargs jau iepriekš ir skaidrojis, ka Pacientu tiesību likums nosaka pacienta tiesības saņemt informāciju par savu veselību pacientam saprotamā formā, uzliekot ārstam par pienākumu izskaidrot medicīniskos terminus, vērā ņemot pacienta vecumu, veselības stāvokli, briedumu un pieredzi. Informācija pieejama tiesībsarga mājaslapā.

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma 1.panta otrās daļas 1.punkts; 3.panta sestā daļa; 4.prim pants; 5.panta sestā daļa; 6.pants; 7.pants.

Iespējamā rīcība: Anna piekrīt ārstam, paļaujoties uz viņa kompetenci, lai arī nav īstas pārliecības par ķirurģiskas iejaukšanās nepieciešamību un skaidrības par to, kas tiks veikts, viņa baidās no operācijas, tās sekām un ir apjukusi.

Labāka rīcība: Anna lūdz ārstu saprotamā veidā izskaidrot, kāpēc viņš uzskata, ka operācija ir vajadzīga;  kāda ir atklātās cistas ietekme uz veselību; prognozes, ja operācija netiks veikta, un ja tā tiks veikta; lūdz skaidrot operācijas gaitu, sekas, iespējamās blakusparādības, ietekmi uz veselību kopumā un nepieciešamo rehabilitāciju pēc tam. Anna apzinās, ka viņai ir arī tiesības vērsties pie cita ārsta, lai saņemtu papildu viedokli. Balstoties uz saņemto informāciju un pilnu izpratni, Anna pieņem apzinātu un izsvērtu lēmumu par savu veselību (piekrīt operācijai vai atsakās no tās).

Mīts Nr. 2: “Informācija par pacienta veselību ir pieejama jebkuram mediķim. Mediķi savstarpēji var izpaust informāciju par pacientu bez viņa piekrišanas.”

Attēls ar tekstu. Teksts: "Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam! Mīti un reālitāte". Jānis: "Hmm, prātoju... Vai var tā pļāpāt? Informācija par pacienta veselību ir pieejama jebkuram mediķim. Mediķi savstarpēji var izpaust informāciju par pacientu bez viņa piekrišanas. Vai tā ir taisnība? (mīts)" Juris: "Pļāpas... Privātas sarunas par darbu var būt, taču ārsts nedrīkst minēt pacienta vārdu un uzvārdu!" Attēlā divas emocijikonas. Viena izbrīnīta, pavērtu muti, otra - ar muti, kura aizvērta ar rāvējslēdzēju.

Piemērs: Jānis, ierodoties pie zobārsta uz apskati, uzzina, ka dakteris ir lietas kursā par Jānim nesen veikto dzimumzīmes noņemšanu. Izrādās, ka zobārsts un ķirurgs, kurš veica dzimumzīmes noņemšanu, ir draugi un reizēm mēdz apspriest savus pacientus, nodarbojoties ar brīvā laika aktivitātēm. Reizēm sarunas izvēršas detalizētas, jo sevišķi, ja ir bijusi interesanta vai neierasta pieredze.

Mīts Nr. 2: “Informācija par pacienta veselību ir pieejama jebkuram mediķim. Mediķi savstarpēji var izpaust informāciju par pacientu bez viņa piekrišanas.”

Patiesība: Informācija par pacientu un medicīniskie dati (analīžu rezultāti u.c.) ir konfidenciāli. Informāciju drīkst izpaust tikai ar pacienta piekrišanu vai likumā minētajos gadījumos. Piemēram, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai, lai varētu veikt invaliditātes ekspertīzi. Iepazīties ar pacienta medicīnisko dokumentāciju drīkst tikai tie veselības aprūpes speciālisti, kuri ir tieši iesaistīti pacienta ārstēšanā vai cilvēki, kuriem šīs tiesības paredzētas likumā noteiktos gadījumos.

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma10.pants.

Iespējamā rīcība: Jānis ir neizpratnē, kāpēc zobārsts ir lietas kursā par citām Jāņa veselības problēmām un ar tām saistītajām manipulācijām, kas turklāt nekādi neattiecas uz viņa zobiem vai mutes dobumu. Jānis par savām bažām un neapmierinātību ar situāciju ārstam neko nesaka, jo viņš pieņem, tas laikam ir normāli, ka ārsti apspriež pacientus, savās sarunās minot pacientu vārdus un uzvārdus.

Labāka rīcība: Šajā gadījumā ķirurgs nedrīkstēja izpaust informāciju par savu pacientu citam ārstam, kas konkrētajā situācijā nav iesaistīts šī pacienta ārstēšanā. Gadījumā, ja ārsti savstarpēji dalās ar informāciju, kas var būt profesionāli noderīga, konkrēta pacienta dati (vārds, uzvārds vai citi dati, pēc kuriem cilvēku var identificēt) nav izpaužami. Pacientam ir tiesības norādīt ārstam, kas izpaudis informāciju par viņu, uz šādas rīcības nevēlamo raksturu un neatbilstību Pacientu tiesību likuma 10.pantam.

Mīts Nr. 3 ” Pacientam nav tiesību izvēlēties ārstu, kā arī mainīt ārstu vai ārstniecības iestādi ārstēšanās laikā.”

Attēls ar tekstu. Teksts. Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam! Mīti un realitāte. Mārīte:  "Juri! Man tāda jancīga situācija. Man bail no mana ārsta, viņš tāds dusmīgs vienmēr. Vai tā taisnība, ka pacientam nav tiesību izvēlēties ārstu, kā arī mainīt ārstu vai ārstniecības iestādi ārstēšanās laikā?
Esmu gan jau samierinājusies...(mīts)" Juris:"Mārīt, tā nav! Uzmet aci zemāk rakstītajam!
Tu vari mainīt dakteri, ja to vēlies." Attēlā divas emocijikonas. Viena -salauzta sirds, otra - smaidiņš ar plaukstiņām.

Piemērs: Mārītei ir atklāta sirds kaite, kas jānovēro pie kardiologa. Mārīte pie konkrētā speciālista iet jau divus gadus, taču ir neapmierināta. Viņai ir grūti komunicēt ar ārstu, viņš ir nevērīgs, nesniedz atbildes uz Mārītes jautājumiem, ātri kļūst nepacietīgs un dusmīgs, ja kaut kas tiek pārjautāts vai precizēts, var asi norādīt, lai meklē “googlē”.

Mīts Nr. 3 ” Pacientam nav tiesību izvēlēties ārstu, kā arī mainīt ārstu vai ārstniecības iestādi ārstēšanās laikā.”

Patiesība: Pacientam ir tiesības izvēlēties un mainīt ārstu, ja pacients nav apmierināts ar saņemto veselības aprūpi, tostarp komunikāciju. Pacients drīkst vaicāt cita ārsta viedokli, lai pilnīgāk izprastu savu veselības stāvokli. Pacientam ir tiesības mainīt ārstu vai ārstniecības iestādi jebkurā ārstēšanas posmā, ja pacients uzskata, ka saņemtā aprūpe nav atbilstoša, vai vēlas citus speciālistus.

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma 8.pants.

Iespējamā rīcība: Mārīte katru reizi, kad jādodas pie kardiologa, izjūt spriedzi un bailes, tomēr neizskata iespēju vērsties pie cita ārsta, jo, viņasprāt, ir jāpaliek pie viena ārsta, kas jau viņu pazīst, ārstu maiņa viņai šķiet “nenopietna” un ir sajūta, ka tā ir tāda kā cimperlēšanās. Mārīte arī raizējas, ko padomās cits ārsts, uzzinot, ka viņu nav apmierinājis iepriekšējais ārsts.

Labāka rīcība: Mārīte izvēlas citu kardiologu, ar kuru viņai ir veiksmīgāka komunikācija, kurš ir epmātiskāks. Turklāt viņai nav pienākuma skaidrot savas rīcības iemeslus, ja viņa to nevēlas. Šajā gadījumā Mārītei ir tiesības saņemt informāciju no pirmā kardiologa par viņai sniegtajiem ārstniecības pakalpojumiem, kā arī veikto diagnostisko izmeklējumu rezultātus (izrakstus, norakstus un kopijas).

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma 4.prim panta ceturtā daļa.

Mīts Nr. 4: “Pacientam nav tiesību sūdzēties par ārstēšanu un medicīniskās aprūpes kvalitāti.”

Attēls ar tekstu. Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam. Mīti un realitāte. Zane: "Es to visatļautību vairs nevaru izturēt! Šodien slimnīcā viena māsiņa tā raustīja omi un citus cilvēkus, ka man pilnīgi asaras acīs, skatoties vien. Bet es jau neko nevaru mainīt... Man nav varas pār slimnīcā notiekošo..." (mīts) Juris: "Tev ir jāziņo, ja redzi pārkāpumus! Ja neviens neziņo, nekas arī nevar mainīties. Nekavējies, vērsies pie vadības un izstāsti, ko redzēji!" Attēlā divas emocijikonas. Viena ikona - sejiņa,kura ir apreibusi izbrīnā, acis kā virpulīši. Otra ikona - sejiņa, kura ir šokā, pavērtu muti.

Piemērs: Zane, apciemojot vecmāmiņu slimnīcā, konstatē, ka viena medicīnas māsa rupji un aizskaroši izturas pret viņas vecmāmiņu un citiem vecāka gadagājuma pacientiem. Turklāt slimnīcā, aprūpējot pacientus, nenodrošina pacientu privātumu, higiēnas prasības un gulošo pacientu pozicionēšanas regularitāti. Rezultātā pacienti cieš gan fiziski, gan emocionāli.

Mīts Nr.4: “Pacientam nav tiesību sūdzēties par ārstēšanu un medicīniskās aprūpes kvalitāti.”

Patiesība: Pacientam ir tiesības iesniegt sūdzību par mediķu neētisko izturēšanos. Šajā gadījuma sūdzību iesniedz ārstniecības iestādes vadībai vai attiecīgo ārstniecības personu profesionālās organizācijas ētikas komitejā. Pacientam ir tiesības iesniegt Veselības inspekcijā sūdzības par ārstēšanu vai medicīnisko aprūpi, tostarp ārsta, medicīnas māsu un citu ārstniecības personu rīcību. Pacients var iesniegt sūdzību arī par ārstniecības iestādes rīcību, tās pieņemto praksi vai sniegtās medicīniskās aprūpes kvalitāti.

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma 18.pants; Ministru kabineta 2019.gada 9.jūlija noteikumu Nr.309 “Veselības inspekcijas nolikums” 2.punkts, 3.1.apakšpunkts, 4.1. un 4.1.apakšpunkts, 10.-12.punkts.

Iespējamā rīcība: Zane ir sašutusi, taču uzskata, ka šajā situācijā neko nevar līdzēt, jo baidās, ka viņas sūdzēšanās vēl vairāk pasliktinās attieksmi pret viņas vecmāmiņu. Lai arī visu to laiku, kamēr vecmāmiņa ārstējas slimnīcā, Zane pārdzīvo par tur notiekošo, viņa neuzdrošinās rīkoties, lai ko mainītu.

Labāka rīcība: Zane iesniedz sūdzību par novērotajiem pārkāpumiem gan slimnīcas vadībai, kas ir tieši atbildīga par problēmu novēršanu, gan Veselības inspekcijai, gan arī Latvijas Māsu asociācijas Ētikas komitejai. Zane pēcāk sagaida katras organizācijas rīcību atbilstoši tās atbildības jomai, lai turpmāk izvairītos no šādas nevēlamas attieksmes no mediķu puses.

Noderīga informācija par to, kādos gadījumos var iesniegt iesniegumu Veselības inspekcijā?

Mīts Nr. 5: “Pacientam nav tiesību saņemt otra (cita) ārsta viedokli.”

Attēls ar tekstu. Teksts: Man ir tiesības slimot, ārstēties un būt veselam. Mīti un realitāte. Andra: Es gribu dzīvot! Man ir bail operēties, bet ārsts saka, ka citādi nebūšu dzīvotāja. Vai es varu jautāt vēl citu ārstu viedokli, pirms pieņemu lēmumu?"(mīts) Juris: "Andra, Tu vienmēr drīksti vaicāt vairāku speciālistu viedokli, lai pieņemtu lēmumus. Tie ir nopietni soļi, kurus ir svarīgi rūpīgi izsvērt!" Divas emocijikonas - viena, kurā smaidiņš smagi nopūšas, otra - smaidiņš ir kā eņģelis.

Piemērs: Andrai ir iedzimta sirds kaite, un ārstējošais ārsts piedāvā veikt riskantu, dzīvībai bīstamu un sarežģītu operāciju. Andra ir pameklējusi internetā, kādas sekas šāda operācija var radīt, ir izmisusi. Ārstējošais ārsts neredz alternatīvas un uzstāj, ka šis ir vienīgais risinājums. 

Mīts Nr. 5: “Pacientam nav tiesību saņemt otra (cita) ārsta viedokli.”

Patiesība: Pacientam ir tiesības saņemt vairāku ārstu viedokli, ja tas vēlas pārliecināties par diagnozi vai ārstēšanas plānu. Lai arī pacietam ir tiesības saņemt citu  viedokli, tomēr ir jāņem vērā, ka izdevumi par konsultāciju gulstas uz paša pleciem.

Tiesiskais pamats: Pacientu tiesību likuma 8.pants.

Iespējamā rīcība: Andraizvēlas veikt operāciju, lai arī līdz galam nav pārliecināta, vai operācija ir nepieciešama un uzlabos viņas stāvokli.

Labāka rīcība: Andra vēršas pie vairākiem citiem speciālistiem, kuri strādā ar līdzīgiem gadījumiem, kāds ir viņai. Saņēmusi vairāku speciālistu viedokli un izvērtējusi viedokļus, izdara, viņasprāt, labāko un viņas veselības stāvoklim atbilstošāko izvēli.