18.09.2024.

Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2024-03-20G par izglītības iestāžu mācību sākuma laika noteikšanu

Apraksts

Tiesībsarga atzinums pārbaudes lietā Nr. 2024-03-20G par izglītības iestāžu mācību sākuma laika noteikšanu

Kurš pieteica un par ko?

Bērna likumiskā pārstāve vērsās pie tiesībsarga iesniegumu par pārāk agru mācību stundu sākumu  viņas meitai, kura mācās 11. klasē. Mācību stundu sākuma laiks vienā dienā ir noteikts plkst. 7.30.

Kādu iespējamo pārkāpumu izvērtē?

Tiesībsargs pārbaudes lietā izvērtēja, kādas darbības atbildīgās ministrijas ir veikušas, lai uzlabotu bērnu tiesības uz pilnvērtīgu miegu, kā mācību sākšanās laiks ietekmē bērnu veselību un vai ir nepieciešamas izmaiņas normatīvajā regulējumā.

Problēmas īss raksturojums, citi būtiskie lietas apstākļi

Šobrīd spēkā esošie ārējie normatīvie akti mācību sākuma laiku izglītības iestādēm nenosaka. Skolai ir rīcības brīvība iekšējo normatīvo aktu izstrādē, līdz ar to skolai ir rīcības brīvība mācību sākuma laika noteikšanā – skola var noteikt, cikos sākas pirmā stunda.

Tiesībsargs jau 2017. gadā ir vērsies Izglītības un zinātnes ministrijā un Veselības ministrijā  un aicinājis ministrijas noteikt izglītības iestādēm vienotu mācību stundu sākuma agrāko pieļaujamo laiku, kas vecinātu bērna veselībai un attīstībai atbilstošu mācību organizāciju.

Pārbaudes lietas ietvaros tiesībsargs vērsās Izglītības un zinātnes ministrijā un Veselības ministrijā ar lūgumu sniegt informāciju par ministriju paveikto un plānoto attiecībā uz iestāžu mācību darba laika organizēšanu, lūdza Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Epilepsijas un miega medicīnas centram sniegt viedokli par bērna miega paradumu ietekmi uz bērna ilgtermiņa veselību, ieguva informāciju par ārvalstu pieredzi, kā arī veica skolēnu vecāku interneta aptauju par mācību sākuma laiku skolās un skolēnu nokļūšanu uz skolu.

Būtiskākie secinājumi

  1. Bērnu un pusaudžu pilnvērtīgs miegs ir tieši saistīts ar tiesībām uz visaugstvērtīgāko veselības standartu. Savukārt pārāk agrs izglītības iestāžu mācību sākuma laiks, sevišķi pusaudžu vecuma bērniem, var ietekmēt viņu tiesības uz pilnvērtīgu miegu un sekojoši arī viņu tiesības uz veselību un attīstību.
  2. Nepieciešams veicināt sabiedrības, īpaši jauniešu un vecāku, izpratni par miega nozīmi, tā funkcionēšanu un režīmiem, kas vecinātu ne tikai to, lai izglītības iestādes pēc iespējas savu darbu organizē tādējādi, lai pamatskolā stundu mācību laika sākums būtu no plkst. 8.30., bet vidusskolām no plkst. 9.00, bet arī vecinātu vecākus gādāt, lai bērni un pusaudži laicīgi dotos gulēt.
  3. Veselības ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtās atbildes norāda, ka ministrijām trūkst izpratnes par mācību sākšanās laika saistību ar bērna veselību, attīstību un uzvedību.
  4. Par bērnu tiesību pārkāpumu būtu jāuzskata tāda valsts vai pašvaldības rīcība, kas ierobežotu bērna tiesības uz pilnvērtīgu miegu. Valsts un pašvaldības izglītības iestāžu mācību sākuma laikam jābūt organizētam tādējādi, lai prioritāri tiktu ievērots bērna labāko interešu princips.
  5. Lai nodrošinātu bērniem pietiekamu miega stundu skaitu un  nekaitētu bērnu veselībai, valsts līmenī būtu jānosaka, ka agrākais pieļaujamais mācību stundu sākums ir plkst. 8.00.

Tiesībsarga rekomendācija

Tiesībsargs līdz 2025. gada 31. martam aicina:

Ministru kabinetu

  1. Veicināt, lai nacionālajā politikā bērnu izglītības un veselības jomā pietiekama vērība tiek pievērsta bērna tiesībām uz visaugstvērtīgāko pieejamo veselības standartu, kas sevī iekļauj arī bērna tiesības uz pilnvērtīgu miegu.
  2. Izstrādāt vadlīnijas un rekomendācijas pašvaldībām, vecākiem un skolēniem, kas veicinātu sabiedrības izpratni par miega nozīmi bērna attīstībā, kā arī veicinātu tāda mācību sākšanas laika noteikšanu, kas prioritāri atbilstu bērnu labākajām interesēm.
  3. Normatīvajā regulējumā noteikt, ka mācību stundas nedrīkst sākties agrāk par plkst. 8.00.

Latvijas Republikas Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisiju, Sociālo un darba lietu komisiju un Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju, pamatojoties uz tiesībsarga secinājumiem, veicināt diskusiju par saikni starp bērna tiesībām uz pilnvērtīgu miegu un izglītības iestāžu mācību sākuma laiku.